MELBOURNE

Wednesday, January 13, 2010

:: At Last.. Uhhmmm!! ::

Assalammualaikum..

Uhhmmm!! Alhamdullillah..

Pada 13 January 2010, aku telah selamat melafaskan rasa lega apabila assignment accounting aku dah SIAPPPPP...

Penat jugak belajar ni, kan?

Tapi aku suka jadi student daripada berkerja.. Aku dapat rasakan jadi seorang cikgu nanti pasti lagi mencabar dan memenatkan..

Specially seorang pendidik yang tugasnya membentuk manusia..

Tetiba..

Ada suatu masa dulu.. Ketika seorang future doctor petah berkata-kata.. "Doctor kerja dia susah,busy menyelamatkan manusia. Tak mcm perkerjaan yang lain."

Aku tersentuh, lalu menjawab..
"Kalau kerja doctor susah, kerja cikgu lagi la susah... Kalau doctor menyelamat manusia, cikgu pun "menyelamat" manusia dari kejahilan.. Kalau engineer membina bangunan, cikgu pun kerja dia "membina" insan dan sahsiah.. So, tengok.. Cikgu bukan setakat cikgu, malah cikgu jugak seorang doctor, seorang engineer.. Tapi cikgu tak pulak pernah merugut.."

Dari mana datangnya seorang doctor, seorang engineer...mahupun seorang cikgu itu sendiri... adalah dari seorang yg bergelar CIKGU jugak..

Sebab2 inilah aku memilih kerjaya seorang cikgu, bukan sebab SENANG nak jadi seorang cikgu...GAJI banyak.. kerja RELAX.. Tapi aku nak membawa suatu PERUBAHAN, suatu PERSEPSI baru, menyedarkan manusia yg tidur..

Aku cuba nak sampaikan hasrat hati aku, aku cuba nak mengubah dunia.. Tapi aku tak boleh buat seorang2 melainkan aku hanya mampu menyampaikan hasrat-hasrat aku untuk didokong oleh generasi akan datang..

Anyway, I still have to take difficult ways to become a teacher.. Because a good teacher comes from a person with a lot of life experiences.. To be shared among the others.. Because I believe learning through experiences is more valuable than just sit on chair and table..

The Future Teacher
FERZLY aka the 2nd

2 comments:

  1. Betul. Doktor ke , engineer ke, arkitek ke, semua bermula dengan tunjuk ajar guru. Saya selalu hormat guru. Bukan senang nak menjadi pendidik pada zaman sekarang. ditambah pula dengan betapa banyaknya pahala yang dia dapat sebab ilmu yang diajarnya bermanfaat dan itu menjadi amal jariah yang berpanjangan selama mana ia diamalkan.

    I would like to ask a favor from cikgu2 ni. Di wad o&g kami selalu jumpa single parent, yang mengandung tanpa ikatan pernikahan, dan budak-budak ni muda sangat, dalam 15-17 tahun. Belum habis sekolah lagi. Semoga dengan didikan cikgu-cikgu terutamanya yang ada fikrah, kes-kes macam ni dapat dikurangkan.

    ReplyDelete
  2. 125. " Serulah (manusia) ke jalan Tuhan-mu(wahai Muhammad) dengan hikmah[845]kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka(yg engkau serukan itu) dengan cara yang baik; Sesungguhnya Tuhanmu dialah jua yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk."(An-Nahl:125)

    [845] Hikmah: ialah perkataan yang tegas dan benar yang dapat membedakan antara yang hak dengan yang bathil.

    p/s: ALHAMDULILLAH YA SYEIKH!!Ana sgt menyokong kata2 enta n raudah.. berdalilkan Al-quran dan as-sunnah dah terbukti sejak azali kerja pendidik @ mualim adlah satu ibadah yg ALLAH begitu muliakan..Moga para pendidik yg lahir pd generasi kini n akan dtg mampu meneruskan kerja dakwah para anbia n ulama walau kita bukan dari bidg agama pun..Renung2kan n selamat beramal(,")

    ReplyDelete