MELBOURNE

Tuesday, November 29, 2011

::Persahabatan Seperti Station Bus::

Assalammualaikum..

Tajuk aku kali ini..... Hahaha.. sangat menarik perhatian aku sendiri..

*SYOK SENDIRI*

-PERSAHABATAN SEPERTI STATION BUS-

Aku pernah terlepas cakap kat kawan-kawan aku..

"Kita berkawan hanya sementara.. tak kekal.. Biasa la, ini lah kehidupan... Lepas semua ni abis, abis la persahabatan kita.. Kita akan dapat kawan baru pulak.. Sedangkan kahwin, adanya cerai.. Sedangkan benda pun akan rosak.. tak ada benda yang kekal.. At last kita akan tinggalkan semuanya... MATI.."

Kekadang aku marah... penat.. menjadi seperti alat permainan kehidupan.. Rasa letih dan penat menjaga sesuatu yang kita sayang, tapi at last kita terpaksa lepaskannya..

"SENTIASA BERGANTI-GANTI... TIADA BENDA YANG PASTI."

Pengalaman hidup mengajar aku... x tahu jalan apa yang aku pilih.. x tahu sama ada lurus ataupun bengkang-bengkok.. Tapi aku yakin ini lah jalan yang aku pilih..

Pernah dulu aku berkawan... the first friend in my life... And he was not my last friend.. Kenapa ek??

Itu lah persoalan yang aku sentiasa tanya pada diri aku... ketika aku jumpa kawan baru.

"Sampai bilakah aku akan berkawan dengan dia?? Sampai abis belajar je kot?? Sampai habis KPLI je kot??"

Ermm.. xde apa yang akan kekal... Masing-masing ada "perahu" masing-masing... Kita mungkin mendayung bersama-sama... tapi bukan dalam satu kapal yang besar.. Sampai destinasi, masing-masing akan ikut haluan masing-masing.. Siapa yang sanggup kongsi perahu dengan aku??

FEEL LONELY..

Tapi aku dah set minda aku... walau macam mana pun, kita sebenarnya tak pernah seorang diri.. Sebab kita ada Allah.. Apa yang kita nak, kita minta je... Kita nak kawan, kita pohon je.. InsyaAllah, kita akan dapat.. Tapi satu je, segala pemberian-Nya tak akan kekal kat kita... Sebab itu semuanya hanya la PINJAMAN.. Termasuklah kehidupan kita pada hari ini... Ini semua hanya lah belas kasih dari Allah kepada kita..

Tapi aku bersyukur dengan segala pemberian-Nya.. Kekadang semua ini mendidik aku untuk lebih menghargai segala yang aku ada pada hari ini.. Sebab aku tahu benda yang aku dapat pada hari ini, tak kekal... Ia akan pergi suatu hari nanti... Kalau kita tak sayang dia hari ini.. kalau kita x menghargai dia hari ini.. Adakah kita akan ada hari esok bersama dia?? Tiada siapa yang tahu..

Dulu aku ada kawan.. sangat baik... sampai sekolah, aku tunggu dia datang. Balik sekolah, aku tunggu dia sampai ayah dia dtg ambik.. After PMR, dia cemerlang dari aku.. Then aku dapat seorang yang lebih baik, pergi balik sekolah, kami bersama-sama.. sampailah suatu hari, tiada persefahaman.. Seterusnya aku dapat kawan baru.. pergi balik sekolah bersama.. sefahaman dan sebulu.. TERBAIK.. Lepas SPM, aku pulak cemerlang..

Kisah persahabatan diteruskan.. Aku dapat kawan yang pergi balik uni bersama.. makan bersama, main bersama... Tinggal bersama.. Sampai ke oversea, bersama... *tersenyum mengenang sejarah, alhamdullillah* Sampai suatu saat, semuanya tidak selalu indah, langit tidak selalu cerah.. Aku pasrah.. Nak buat macam mana, kehidupan perlu diteruskan..

Alhamdullillah, Allah masih ada.. Dikurniakan seorang yang membawa aku dekat kepada Nya di tengah kesedihan aku.. Walaupun kekadang tidak sefahaman adalah kerana aku tidak mahu memahamkannya.. Aku belajar.. Alhamdullillah, aku bukan sahaja dapat segulung ijazah tapi kawan yang banyak mendidik dan sentiasa cuba memahami aku.. Tapi berpisah di akhir cerita..

Tapi cerita aku tak abis di sini.. Sambung KPLI, aku berjumpa semula kekawan yang lama.. Tapi ada yang "baru" dalam yang lama... ada yang "lain" dalam yang biasa.. walaupun seorang, sudah cukup memberi kelainan kepada kehidupan ini.. Telah banyak membantu aku untuk terus maju ke hadapan tanpa mengenangkan sejarah hitam aku.. CUKUP la... Alhamdullillah..

TERSENYUM


See.. aku rasa selama ini, Allah membaca blog aku ini... Dynamics 4.. Itu lah, Dia sentiasa ada dan tidak pernah mengabaikan aku.. Alhamdullillah.. Aku je yang selalu lupa dan leka dengan segala pemberian dan kurniaan-Nya.. Astaghfirullah Hal Azim..

Oklah, x sabar nak tunggu tahun depan.. NEXT STOP!!!

Yang Menanti Hari Cerah,
F.E.R.Z.L.Y aka The 2nd

No comments:

Post a Comment