MELBOURNE

Tuesday, January 5, 2010

::Isu Haiwan.. Isu Sensitif Ferzly::

Assalammualaikum..

Hari ni aku terdengar mengenai isu TIKUS.. Memandangkan aku bela tikus, of course la aku terasa, kan?

Tapi nak buat macam mana? Aku ditempat asing.. Panas dalam je la..

"Tikus adalah haiwan yg kotor.."

Berapi dalam ni..

Cuba bayangkan sesuatu yang kita sayang, dicaci, dimaki dekat dengan telinga kita..

Nak marah, nak bengang..nanti gaduh pulak.. dah la sesama Islam.. X baik bergaduh..

Bagi aku, TIKUS bukan sejenis haiwan yang pengotor.. malah dia jugak ada nilai-nilai pembersih.. (disini aku maksudkan the whole spesis tikus.. tak kisah tikus besar ke, kecik ke? Kelabu ke, coklat ke? Kecuali tetikus laptop...)

Tikus tetap memandikan dirinya seperti kucing, anjing dan haiwan lain... Adakah kucing, anjing haiwan pengotor?

Aku boleh terima kalau cakap.."Tikus tu kotor." Maksudnya x semua tikus kotor..

Lagi pun, kalau kita cakap haiwan tu kotor, jijik la.. Kita x sedar dari mana kekotoran itu datang?

Tengok system pembuangan sampah kita.. Tengok macam mana kita urus sungai-sungai kita.. Sungai Klang.. Kat KL ni sudah la.. Dah x tahu nak bezakan yang mana sungai..yang mana longkang.. Malu la sikit manusia..

"Adakah MANUSIA makhluk PENGOTOR?"

Kenapa kita x cakap manusia pengotor? Sebab kita manusia.. X nak mengaku kesalahan diri sendiri..

Sebenarnya haiwan yg dikatakan pengotor oleh manusia ni adalah MANGSA KEADAAN.. Manusia buat kotor, hapuskan ecosistem kehidupan.. Haiwan2 hilang tempat tinggal..hilang arah tuju.. hilang sifat-sifat semula jadi..

Lepas tu, dah masuk dalam kehidupan manusia.. meraka dikatakan haiwan pengotor.. dibunuh, dicaci dan dihina..jijik la..diracun.. Apa semua ni? Orang lain buat salah, orang lain yg kena..

Bagi aku, TIKUS adalah haiwan yang pembersih... still dapat bezakan yang mana kotor dan bersih.. Hanya kekadang tu, mereka tak ada pilih.. Semuanya disebabkan oleh kebodohan kita sebagai manusia..

As a part of human, I feel shame to them.. Sorry..

::Zizy & Ziza.. maafkan aku on behalf of humankind::

Yang Terasa Malu
FERZLY aka The 1st

No comments:

Post a Comment