MELBOURNE

Sunday, August 2, 2009

::Ayam Belanda & Ayam Hutan::

Assalammualaikum..

Dalam dunia ni, ada macam-macam jenis manusia..

Macam ayam jugak, ada macam-macam jenis ayam.. ayam kampung, ayam siam...anak ayam, bapak ayam, ayam bandar.. Huhu..

Dan x semua jenis ayam boleh hidup dalam satu reban.. Macam ayam belanda, x boleh duk dalam satu reban dengan ayam hutan..

Bukan x boleh, tapi kadang-kadang tu x sesuai.. Bukan ayam belanda bencikan ayam hutan, tapi keadaan, sikap yang merasakan tidak sesuai..tidak selesa.

Tapi ada kalanya, ada juga ayam hutan yang ingin berkawan dengan ayam belanda..begitu jugak sebaliknya.. Dan disebabkan persepsi dan pendiriran yang berbeza dalam diri masing-masing, mewujudkan jurang yang dalam diantara 2 jenis ayam ni.

Dulu aku x suka berkawan dengan perokok sebab mak pernah berpesan:
"Angah, kawan tu berkawan la jugak, jangan sampai merosakkan diri. Pilih kawan yang elok.."

Semenjak tu, aku x suka berkawan dengan perokok.. Once dia merokok, dia bukan lagi kawan aku..

Sampai lagu tu sekali...

Tapi Allah tu Maha Mengetahui.. Banyak yang Dia dah tunjukkan kat aku..

Of course, ada sunnah menggatakan:
Hadis riwayat Abu Musa ra.: Dari Nabi saw., beliau bersabda: Sesungguhnya perumpamaan berkawan dengan orang saleh dan berkawan dengan orang jahat adalah seperti seorang penjual minyak wangi (misk) dan seorang peniup dapur tukang besi. Penjual minyak wangi, dia mungkin akan memberikan kamu atau kamu akan membeli darinya atau kamu akan mendapatkan aroma harum darinya. Tetapi peniup dapur tukang besi, mungkin dia akan membakar pakaianmu atau kamu akan mencium bau yang tidak sedap. (Shahih Muslim No.4762)

Tapi apa salahnya, kalau orang yang berkawan dengan minyak wangi tu, berkawan jugak dengan tukang besi.. Mungkin kalau tukang besi tu terbau wangi kawannya, tergerak hati untuk tukang besi memakai minyak wangi ketika berkerja.

Kalau xnak pakai minyak wangi pun..at least, pakai deodorant..wangi jugak...

Dari situ, aku tersedar, kenapa selama ni aku begitu benci PEROKOK? Sedangkan ayah aku sendiri pun perokok.. Malah, aku boleh cuba untuk buat perubahan..

::Tapi aku bersyukur juga dengan sikap aku yang anti-perokok, ada juga perokok yang x merokok kat depan aku.. at least, he respect my perception..Aku akan doakan dia semoga terus berhenti merokok.::

Huhu.. Walaupun ayam belanda tu besar, hodoh daripada ayam hutan, rupa paras bukan penghalang.. Yang penting adalah keikhlasan hati masing-masing untuk berkawan..

Dari situ, kita boleh hapuskan semua jurang diantara kita..

Macam gambar bawah ni..

Ayam belanda dan Ayam Hutan
Hehe..

Jangan marah,
Ferzly aka the 3rd.

2 comments:

  1. hahaha..
    abg boss tu
    aym belanda ke
    ayam hutan?

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum..

    Of course la, ayam belanda..Hehe..Tengok gambar la..

    Huhu...

    ReplyDelete