MELBOURNE

Sunday, May 23, 2010

::All about Mathematics::

Assalammualaikum..
Aku mungkin bukan seorang yg pandai.. nak kata bijak, pun x...

Yang ni aku boleh proof-kan, dengan result aku selama ni... Hehe..

Proven..

Walau macam mana pun, memang ternyata aku bukan seorang yang bodoh..

Sesiapa yang kenal aku, aku seorang yang suka keluarkan idea-idea yang pelik...

Ada setengah orang kata "idea bodoh". Anyway, at least, I try to come out with something rather than just copy and paste...or better than just sit and complain..

Contohnya ANAK(A)= HARTA(L) + ISTERI(OE)

Yang ni aku ambil daripada formula account.. and apply-kan dalam situasi yg berbeza..

Menarik..

Ramai yang berpendapat...

Mathematicians is a crazy..

Mungkin...

Ramai orang x nampak apa itu matematik sebenarnya... dan pada hal, matematik tu ada disekeliling kita...

Apa yang orang nampak, matematik adalah mengenai formula, number..integral..differential..

Tapi pada hal, matematik tu luas... luas sangat.. sedangkan setiap benda boleh dikaji dalam matematik..

Contohnya.. mencari jalan keluar... jalan keluar dari realiti ataupun masalah.. dan kajian jugak boleh dibuat terhadap binatang, object atau pun manusia sendiri..

Macam mencari jalan keluar untuk 100 pintu, jalan mana yg paling akan dipilih.. mencari pemilihan yg terbaik.. mengkaji cara sesuatu species membuat keputusan..

Semuanya ada relationship dengan matematik..

Menarik..

Of course mathematics is about formula... from the formula, it will produce a theory.. from theory, it relate to a phenomena..from phenomena, it will appear a life..

Someone said, "Aaaa...it just mathematics, not like engineering, medic.. That is easy.."

Here, no one realize how hard "mathematics" is? How big it can be?

Anyways, the questions is not about how difficult or big mathematics can be in a real life... but how wonderful, miracle it can be in our life...

Awesome..

Kekadang terfikir... aku begitu special sebab aku ambil bidang MATHEMATICS...dimana x ramai orang Malaysia yang sedar akan kelebihan bidang ni.... Yang kita tahu, Engineer, Doctor, Law...

Bila kita bercakap pasal engineer, kita boleh bercakap pasal chemical engineer, electrical engineer.. Doctor pakar, doctor sakit puan/tuan..tapi bila kita bercakap pasal matematik, matematics adalah subject di sekolah...

Huhu..

That is special sebab matematik ni x jelas, orang x nampak... dia datang secara senyap, dia pergi secara senyap..

I'm a Mathematicians,
FERZLY aka the 3rd.

No comments:

Post a Comment