MELBOURNE

Tuesday, November 24, 2009

::SMKTAM & Anak Kedah::

Assalammualaikum...

Aku terkilan.. Aku sedih.. Adakah "kita" x cukup pandai? Adakah "kita" x boleh maju?

Di suatu pagi yang tenang dan dingin...Sambil memperbaiki desktop ayahku ni, tiba-tiba kedengaran suara merdu kekasihku...

IBU: Angah, tolong beli cabai kering, ikan bilis dan telur 10 biji.
Angah: Yes mum.. anything else? (aku tersenyum..)
*Duduk Malaysia kena speaking.. Huhu..

*Aku terus mencapai kunci motor Honda yang dahulunya kepunyaan ayah, tetapi kini kepunyaan adikku.. Sebab dia dah ada lesen motor.. tanpa membuat masa, aku men-start motor dan terus memecut ke kedai Sunny yang tak berapa jauh daripada rumah aku.. Sampai di kedai, kelihatan ada seorang pak cik tengah melepak dengan tokei kedai tu, Uncle Jimmy.

Ferzly: Good morning, uncle Jimmy. How are you today?
Uncle Jimmy: Good morning, angah.

*Aku terus menyusur ke belakang untuk
memcari barang-barang yang
dipesan oleh mak aku..


*Sampai di kuanter pembayaran, tiba-tiba Uncle Jimmy memperkenalkan aku dengan Pak Cik tu.

Uncle Jimmy: Ini student oversea ni.. Dari Australia.. Baru balik bercuti ni..
*Aku tersenyum..

Pak Cik: Sekolah mana dulu?(Nada serious..)
Uncle Jimmy: Ayo.. Dia dari Sekolah Malik, maa..
*Aku just tersenyum tanda setuju..

Pak Cik: Tahu la, Sekolah Malik.. Dari sekolah mana? Sekolah asrama penuh mana? MARA mana?
Uncle Jimmy: Sekolah Malik maa..
*Aku tersenyum lagi..tengok uncle Jimmy
asik menyampuk perbualan kami..

Tiba-tiba, aku rasa aku faham apa yang pak cik ni nak tanya sebenarnya..

Ferzly: Ooo.. Saya duduk Malik dari form 1 sampai form 5, pak cik..

Pak Cik: Lepas form 3, x pergi mana-mana ke?
Ferzly: Ooo..saya x pergi mana-mana.. Aku stay Malik jugak.. Setia pada yang satu..

Pak Cik: Oo.. ingatkan dari sekolah asrama mana tadi..
*Tiba-tiba aku terasa giler..
Lekeh sangat ke Sekolah Malik
tu, sehinggakan x percaya student
Malik boleh pergi oversea...
Aku pun menjawab..

Ferzly: Ye, saya dari Sekolah Malik.. Pak Cik jangan padang lekeh sangat Sekolah Malik tu.. Bukan semua student asrama penuh, pergi oversea..

Pak Cik: Errmm.. Orang mana ni? Orang KL ke?
Uncle Jimmy: Orang sini la maaa..

Pak Cik: Tahu la.. Asal mana?
Uncle Jimmy: Dia orang, orang sini maa. Ayah dia, Mat Teksi, yang selalu lepak sini jugak.. My bestfriend.. Ini anak dia laa..
Ferzly: Aaa.. Saya orang sini, pak cik.. Orang Kedah.. takda keturunan KL pun.. Mak ayah saya, semua orang utara.. Orang utara pun boleh p oversea jugak, pak cik..

Uncle Jimmy abis kira barang-barang aku..aku pun bayar dan minta diri dulu..

Ferzly: Ok lah, pak cik.. saya minta diri dulu.. Assalammualaikum..

Aku pun pulang dengan segera untuk memperbaiki desktop kat rumah tu..

::COMMENT::

Dari perbualan tu, aku terfikir..

Susah ke masyarakat nak terima yang student dari Sekolah Harian boleh berjaya?.. boleh pergi oversea jugak?
*Memang kami x pandai dari kecik, tapi kami pun nak berjaya jugak.. Jangan la pandang student sekolah harian macam kami ni x layak berjaya.
*Disebabkan pemikiran macam ni, pemikiran mak bapak macam ni la, student sekolah harian x bersemangat nak belajar. Sebab depa x nampak, x yakin yang depa boleh berjaya.. Yang depa yakin, jadi mat rempit, mat lepak..

Then, yang berjayanya kena asal dari KL, baru boleh p oversea... Orang Kedah x boleh p oversea..

Kena ubah mentality masyarakat orang kampung ni.. Jangan pandang tinggi sangat orang lain, tapi sebaliknya percaya pada diri sendiri yang kita pun boleh berjaya..

Yang Terfikir
FERZLY aka The 1st

No comments:

Post a Comment