MELBOURNE

Sunday, August 15, 2010

::Mari Bersedekah::

Assalammualaikum..
1st sekali, Dynamics 4 ingin mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak..

Dalam bulan mulia ni, kita digalakkan untuk memperbanyakkan amalan..

BERSEDEKAH..

Adalah satu amalan yang dititikberatkan dalam bulan ni..

Tapi kat sini, aku bukan la nak bincang sepenuhnya pasal sedekah.. ada satu petikan dari buku yang aku baca tersentuh hati aku..

Rasulullah s.a.w bersabda, "Senyummu kepada saudaramu adalah sedekah, mengajak kepada kebaikan adalah sedekah, menunjukkan jalan orang yang tidak dapat melihat jugak sedekah, menyingkirkan batu, duri atau tulang dari jalanan adalah sedekah, mengosongkan air dalam timbamu untuk diberikan kepada orang lain adalah sedekah." HR. Ibnu Hibban dan At-Tirmizi.

Wah! Hebatnya pemimpin umat Islam kita berkata-kata..

Aku kagum.. ada perasaan nak bertemu, bertentang mata dengan baginda, berbincang pasal masalah umat..

Tapi aku tahu siapa diri aku.. itu la aku kena berusaha untuk jadi yang lebih baik..

Bersedekah bukan la semata-mata tentang DUIT dan HARTA... tapi ia merangkumi suatu aspek yang sangat besar dan luas..

Dalam hadis yang lain jugak ada mengfokuskan sedekah bukan sekadar harta..

Rasulullah s.a.w bersabda, "Janganlah kamu remehkan tindakan yang baik, meskipun hanya dengan memberikan tali penghubung atau dengan memberikan air yang ada dalam timbamu kepada orang yang meminta minum atau hanya dengan menampakkan muka yang manis ketika berjumpa dengan saudaramu sesama muslim atau hanya dengan menghibur orang yang bersedih atau hanya dengan memberikan tali selipar." HR. Ahmad, Musnad (15897) dan At-Tirmizi.

"memberi tali penghubung" adalah memperluaskan lagi silaturahim sesama kita.. "memberi tali selipar" adalah seperti memberi tali kasut kepada saudara kita/saling tolong menolong..

Siapa kata kita tak mampu bersedekah?

Hanya kita yang x nak bersedekah... pastu cari 1001 alasan..

Tak susahkan nak bersedekah? Bukan susah nak meraih keredhaan dari Illahi..

Selamat beramal..
FERZLY aka the 1st.

No comments:

Post a Comment