MELBOURNE

Saturday, April 24, 2010

::The Bulletproof::

Assalammualaikum..

Sesungguhnya ketika aku menulis post kali, hati aku "berdarah".. Perasaan aku seperti awam hitam yang suram..

"I can take all the bullets.. I can take all the shoots on me... But one thing you should know, I'm not a bulletproot.."

Kecewa..

Mungkin salah aku.. tapi kenapa aku x melawan? Kenapa aku x balas semuanya? Kenapa aku terima semuanya? Kenapa aku x membela diri aku?? Kenapa aku senyap?

Kenapa aku biar orang marah aku sehinggakan aku rasa sangat RENDAH & HINA?

Kenapa?!

Penakut? Pengecut?!!

Dari kecik lagi, aku selalu berdoa.. agar diberi kekuatan untuk aku MARAH.. untuk aku berani MENINGGIKAN suara.. untuk aku berani TUMBUK seseorang yang aku marah.. Tapi sampai sekarang aku masih x mampu untuk melepaskan kemarahan aku..

Apa yang aku buat, just BERSABAR.. tapi sampai bila? Sampai semua orang sekeliling aku NAIK LEMAK...??

Semua kemarahan, aku jadikan air mata.. Aku tanggung sendiri. Aku neutralize kesemua kemarahan aku.. Demi menjaga keselesaan orang sekeliling aku..

Aku bukan NABI tapi aku sentiasa berusaha untuk jadi seperti NABI.. Aku x sempurna seperti NABI, tapi aku berusaha menyempurnakan diri aku seperti NABI..

Aku respect Rasullullah saw.. Aku tahu baginda seorang yang penyabar, sangat penyabar..

"Ya Rasullullah, macam mana la kamu boleh bertahan? Tak remuk ke hatimu? Tak tercalar ke hatimu? Dengan kutukkan, cacian dari bangsa, kaum sendiri.. Ya Rasullullah, kau ajarlah aku. Ajarlah aku apa itu sabar?"

Baru macam ni, aku dah rasa pedihnya bersabar nak menanggung kutukan, kemarahan kawan-kawan.. Macam mana la Rasullullah saw dapat tahan, dapat bersabar dengan karenah seluruh kaumnya, malah dapat hidup lagi dengan orang-orang yg mencaci dan hina baginda.

Aku mencintaimu, ya Rasullullah.

Memang sikap manusia suka "menembak".. Aku sabar pun salah, dikatakan pulak bagi muka sangat kat orang..

Aku x suka melafaskan kemarahan sebab aku takut aku menyakiti orang lain.. Aku tak nak hati orang lain tercakar sebab kemarahan aku.. Aku lebih prefer mendahului dengan kasih sayang dan kemarahan adalah cara yang paling last dan kalau boleh dielakkan, aku elak..

Aku berpegang pada satu statement,
"Apa yang kita buat, pasti akan dapat balasannya."

Tapi pada usia ni, aku mula ingin melepaskan pegangan itu..

Kita hormat orang, tapi belum tentu orang akan hormat kita.. Kita sayang kawan-kawan kita, tapi belum tentu kawan-kawan kita akan sayang kita.. Malah ada yang akan buat jahat kat kita, caci kita, hina kita.. maki hamun kita..

Mana kebenaran, "buat baik dibalas baik"..

Satu sifat aku... Hari ni aku terluka, esok pasti akan sembuh.. Aku yakin senyuman dapat menghilangkan kemarahan dan kesedihan.. Jangan menyimpan dendam, rosak hati..

"Sedangkan NABI ampunkan umat..inikan aku yang sekadar manusia.."

Hidup ni tak lama, sehari kita sedih.. kita dah membazir 24jam kehidupan kita yg sepatutnya kita gembira, kita senyum..

Sedih atau marah, FERZLY akan terus dan tetap akan SENYUM.. Biar senyuman itu PALSU atau BENAR, asalkan semua orang bahagia dengan senyuman aku, aku senang hati..

Inilah FERZLY.

*tak salah kalau nak marah.. tapi kalau kemarahan itu menyakiti seseorang, itu bukan mendidik tapi ia akan meninggalkan satu kesan parut kat hati dia.. Tegur la dengan kasih sayang dan kesabaran.. Ini la sebab aku tak suka marah.. Maaf..

The Forbidden to be Angry,
F.E.R.Z.L.Y aka the 2nd

2 comments:

  1. la.lagu tu ka?sori la.aku just kesian tgk kat hang.ak ok je ang nk sabar ke ape ke just aku xtahan bile tgk org pijak kepala ang.

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum..

    Haha.. tak payah la nak sorry.. Lagi pun hang bukan orang pertama yg ada perasaan tu kat aku.. Tapi aku bukannya ingin menagih simpati atau kesian dalam post kali ni.. Aku hanya nak kawan2 aku tahu dan sedar siapa aku..

    Dan sokong la kalau rasa aku betul, dan kalau aku salah, at least tegur la dengan berhemah, bukannya dengan kemarahan..

    Banyak lagi aku perlu belajar untuk terus hidup.

    ReplyDelete