MELBOURNE

Monday, November 22, 2010

::Aku Seorang Yang Sensitive::

Assalammualaikum..

Aku rasa aku ini seorang yang sensitive.. cepat terasa.. tapi bila aku terasa, aku akan senyap dan pendam.. Dan muka sentiasa terukir "senyuman palsu".. Aku confuse samada nak express-kan perasaan tu ataupun x.. Satgi kalau aku express-kan perasaan tu, ada orang kata:

"Itu pun nak terasa."

So, sebenarnya ada banyak perasaan yang aku telah pendam selama ni.. Untuk menjaga perasaan orang lain, untuk menjaga persahabatan, untuk menjaga silaturrahim yang telah lama terbina..

Adakah aku seorang yang berdendam??

Yang aku tahu, aku bukan jenis seorang yang suka berdendam..tapi suka pendam.. Bila aku dan terasa dengan seseorang, aku akan pendam rasa "tidak suka", bukan benci.. Tidak pernah ada niat untuk berdendam, membenci.. dan membalas dendam..

Aku tak benci seseorang tu, tapi bila aku dah tak suka, tak selesa dengan sikap seseorang.. Aku akan cuba menjauhi dia.. Aku pun faham, bukan semua orang selesa dengan kita dan kita pun bukan selesa dengan semua orang..

Adat dunia..

Ada orang suka kita...ada orang x suka kita... Ada orang selesa dengan sikap kita, ada orang kurang selesa dengan sikap kita... Walaupun kekadang tu bukan niat kita utk menyakiti hati orang lain, tetapi disebabkan sikap kita membuatkan kita x sedar apa yang kita dah lakukan...

Sedangkan lidah lagi tergigit..

Sesungguhnya aku pun pernah buat silap.. maka, ada kesilapan yang boleh kita terima dan ada kesilapan yang xboleh kita terima TAPI mungkin ada orang kata itu suatu kesilapan yang kecil...

Cara kita melihat sesuatu TAK SAMA..

Lagi satu, aku takut nak specific-kan statement aku kepada sesiapa, sebab aku takut bila aku express-kan perasaan aku tu akan menimbulkan rasa marah kepada orang yang aku specific-kan tu, malah mungkin akan melibatkan orang sekeliling dia.

Aku sendiri akui bukan senang kita nak menerima kesalahan kita, kelemahan kita.. keburukan kita...

So, selalunya aku akan general-kan stetament aku.. dan bila aku general-kan statement aku, semua orang akan terasa.. Kekadang tu, orang yang aku x bermaksud nak cakap kat dia, dia pulak yang terasa..

It's become a bit complicated..

Persoalan yang sentiasa bermain dalam kepala aku sekarang ni, adakah aku terlalu sensitive? adakah aku perlu sensitive? Hapuskan semua sensitivities aku, biar orang lain pijak kepala aku.. Mana yang aku perlu utamakan, hati aku atau hati orang??

Yang Sensitive
FERZLY aka the 3rd

No comments:

Post a Comment