MELBOURNE

Saturday, February 20, 2010

::Jari Jemari::

Assalammualaikum..

Hari ni terbaca sebuah blog mengenai jari jemari kita.. Memang lawak.. tapi banyak yang tersedar daripada blog tu..

Jari ibu ni melambangkan agama islam atau IMAN!, merupakan jari yg terpenting sekali dlm ke semua jari-jemari, tanpa jari ini(insyaAllah) tak boleh nak suap nasi ke mulut, nak pegang pisau, nak hantar SMS, nak picit jerawat, nak tekan spacebar, nak itu-ini.

Sebegitulah pentingnya iman pada hidup ini.. dan bila jadi mayat kelak... sangat penting!!!

Jari telunjuk pulak mewakili ILMU, contoh bila org tanya mana masjid? Tu, sambil menunjukkan dengan jari telunjuk. Mana binatang jahat tu? Tuuuuuuu…tunjuk ngan jari telunjuk menunjukkan ilmu yg ada dan bukan nak menunjuk-nunjuk.

Jari hantu mewakili jari nafsu. Sekarang cuba bandingkan, kelihatan jari ‘nafsu’ ni lebih tinggi dari jari ilmu, (jari hantu lebih tinggi dari jari telunjuk). Ini bermakana walau camne terer pun ilmu agama , nafsu tetap mendahului, sebab tu nabi suruh kahwin cepat cepat!!! (tak tahulah kalau jari korang sama panjang-alien ke apa?)

Jari manis di ibaratkan sebagai seorang isteri yang manis.. isteri yang dapat meredakan nafsu shahwat lelaki. Bila kita renung akan jari manis ini, maka kita dapati, jari manis dan jari ilmu akan mengapit jari nafsu…(jari manis dan jari telunjuk akan mengapit jari hantu!), maka nafsu akan terkawal… begitulah pentingnya iman, ilmu amalan dan isteri solehah!! (amin.. Ya rabbil a’lamin)

Dan jari kelingkel mewakili anak2. Inilah satu kehidupan yg sempurna, Sabda Nabi lebih kurang maksud: org yg berkahwin telah meyempurnakan separuh dari agama…ustaz pulak kata;yg separuh lagi(5 jari) adalah rukun islam!

Huhu...

Yang Benar,
FERZLY aka The 2nd

6 comments:

  1. bila lagi nk tamatkan zaman solo?

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum..

    Insya Allah.. dalam masa yang terdekat.. Tapi x tahu lagi bila tarikh yang sesuai..

    Siapa yang xnak menyempurnakan separuh daripada iman mereka...? Hehe..

    ReplyDelete
  3. waalaikumusalam..

    Jgn tunggu lama2 nanti disambar org.Spe calon tue?.

    Bab kawin nie tak payah pk lame2,ada peluang je masuk...hehe..

    ReplyDelete
  4. wah...interesting....thanks. dapat jugak ilmu sikit dari budak mengong ni...

    *alamak...mesti ferzly tahu aku ni siapa*

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum..

    Anonymous: Macam mana nak buat? Bukan diri ni yang nak tunggu.. dah sambar dah, pastu dia suruh lepas.. Disebabkan aku ni, berhati baik..aku lepas.. nanti bila dia selesai kerja dia..aku sambar balik..

    Memang dah nak masuk.. pastu dia suruh tunggu.. Xkan nak tau masuk je? Hehe..

    Cik Ratina: "dapat sikit ilmu daripada budak mengong.." Huhu.. X abis2 Cik ratina ni.. Sampai bila nak panggil saya mcm tu.. Sampai ke anak cucu? Hehe..

    ReplyDelete
  6. assalam..egt nk share sikit2..bole?thnx ye..hhaa

    ReplyDelete