MELBOURNE

Saturday, July 25, 2009

::Islam in Ferzly::

Assalammualaikum..

Pejam.. celik.. kencing.. berak.. senyum.. tangis..

Ferzly dah hidup 22 tahun.. hampir suku abad aku dah hidup..

Alhamdullillah..

Tapi apa yang aku dah buat sepanjang aku bernafas? Adakah 100% aku akan masuk syurga?

Hehe..

Ferzly a.k.a AKU.. Ada orang kata aku ni baik, hehe.. Mungkin sebab aku selalu berada dalam majlis ilmu a.k.a USRAH..

Tapi siapa2 yang kenal aku, Ferzly is FERZLY.. bak kata K, what is Ferzly without lucah.. Hehe.. Ada jugak orang kata, Ferzly never change.. Tapi ada jugak yang sedar akan kematangan Ferzly.

Thanks Boss..

Bagi aku, tak kisah la kat mana kita berada dan x kisah la siapa kita.. Usrah ke? Tabliq ke?..

Iman itu bukan bergantung pada tempat atau masa, tapi sebaliknya iman itu bergantung pada diri kita sendiri. Samada kita nak terima atau pun tak. samada nak percaya dan yakin atau pun tak.

Walaupun berjuta kali mengikuti majlis ilmu, walaupun berhitam dahi berkali bersujud.. Kalau hati tak dapat terima, x kemana juga.

Dan apa yang aku percaya adalah
First thing beriman kepada Allah dan rasulnya:
  • Bukan yang susah sangat pun, patuhi 5 rukun Islam. Dan dalam rukun Islam tu pun ada rukhsah-rukhsah(keringanan)nya. Then yakin 6 rukun Iman.
  • Tak semestinya kena ikut Tabliq atau Usrah.. Semuanya depend pada diri sendiri. Dan kumpulan2 ni, adalah satu tempat dimana kita boleh bertanya, berbincang kalau ada sesuatu kemusykilan dalam Islam.
  • Orang kata Islam tiada paksaan. Memang pun!! Islam x pernah paksa manusia untuk ikut ajarannya. Tapi once kita dah masuk Islam wajib patuhi arahan Allah. Contohnya senang, kalau kita pergi sekolah agama, peratuan mewajibkan wanita pakai tudung. So, kalau x nak pakai tudung, pergi sekolah lain. Hehe..
Second thing beriman kepada mak ayah:
  • Ini lagi la senang. Buat baik je dengan mak ayah. Jangan tinggikan suara, hormat mereka, sayang mereka.
  • Waktu kecik dulu, selalu terkecik hati bila kena pukul dengan mak dan abah. Alhamdullilah, aku x pernah meniggikan suara sebab my parent like singa jantan dan harimau betina.. Hehe.. Nak mampus tinggikan suara, silap2 boleh masuk ICU! Tapi bila dah besar baru sedar, semua tu untuk kebaikan kita jugak. (Terima kasih mak n abah sebab garang dulu)
  • Tak guna kalau kita ni Islam tapi x reti nak hormat orang tua, specially mak bapak kita sendiri.
  • Petua dia just satu je, terapkan kasih sayang terhadap mak bapak kita. Then timbul rasa hormat terhadap mereka dan rasa bersalah bila kita buat mereka sedih. Dari situ, kita akan berazam utk sentiasa melahirkan senyum di bibir mereka.
  • Sayangi la mereka, sebab mereka pun dah tak lama. Hehe.. Melawak je..
Then beriman pada diri sendiri:
  • Yang ini ikut diri kita sendiri, jangan ikut nafsu kita!
  • Aku pun ada buat salah kat diri aku sendiri.. sebab ikut nafsu.. Well, semua orang ada nafsu. Tak boleh nak elak tapi kita boleh menghindarinya. Islam banyak mengajar cara-cara mengawal nafsu.
  • Tapi jangan bersedih, sesungguhnya masih ada lagi ruang-ruang kemaafan di sisi Allah selagi kita benar-benar bertaubat.
  • Berilmu jugak adalah salah satu beriman pada diri sendiri dan jugak agama. Ada orang memandang rendah "ilmu", apa yang dititik beratnya hanya dunia akhirat. "Tak boleh la mcm ni, bang! Amar makruf nahi mungkar tu bagus, tapi kalau budak2 nak ke sekolah, xkan panggil keluar 40 hari jugak kot."
And the rest adalah seperti beriman kepada manusia dan keadaan sekeliling.

There are still many unfinished business in my life. There still have something that I have to do for tomorrow. So, cheer up and believe in yourself!

The Greatful

Ferzly a.k.a the 1st

No comments:

Post a Comment